maanantai 12. elokuuta 2013

Näin meillä mami syö ja treenaa!

No niin, nyt viimein sitä lupaamaani ruokaohjelmaa, eli meidän diettiä! Dietti aloitettiin nyt kuukausi sitten, vähän ennen mun jälkitarkastusta. Dietti-sana johtaa hieman harhaan, sillä laihdutuskuuristahan ei ole ollenkaan kyse, vaan ruokavaliosta. Tavoitteena nimenomaan syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ilman ylimääräistä rasvaa ja sokeria. 

Mun laihdutushistoria on kaikenkaikkiaan melko kirjava. Oon kokeillut niin Nutriletpaastoa kuin Atkinssindiettiäkin. Kaikille näille kokeiluille on ollut yhteistä se, että niitä on jaksanut ehkä pari viikkoa, jonka jälkeen urheilu on alkanut kärsiä, kun kropalla vaan ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi polttoainetta. 

En ole koskaan ollut lihava tai erityisen ylipainoinen, mutta aina vyötäröllä on kummitellut se ylimääräinen viisi kiloa. Kaksi vuotta sitten pääsin siitä eroon muokatulla Atkinsin dietillä. Atkinssissahan on kielletty lähestulkoon kaikki hiilari. Varmaan ihan hyvin voi toimia jollakin, mutta mun kroppa ei ainakaan jaksanut jumpissa tai lenkillä, kun lihaksilla ei ollut polttoainetta. Paino tippui joten kuten, mutta jälkeenpäin ajatellen, luulen että se lähti vaan lihaksesta. Kiinteytymistä en nimittäin oikeastaan huomannut. Ei siis kannata tuijottaa pelkkää vaakaa! Parhaimmat tulokset mun kropalle tulikin vähähiilarisella ruokavaliolla. Leipä ja valkoiset viljat pois. Sillä jaksoi vielä jumpatakin. 

Puolitoista vuotta sitten olin siis tavoitepainossani. JOtenkin 65kg:stä on tullut mulle päähänpinttymä :D Olen 172cm pitkä, joten painoindeksi noiden kilojen kanssa on vielä ihan hyvä. Paino lähti kuitenkin työvuoden aikana nousemaan, kun kiinnostus liikuntaan lopahti. Työpäivien jälkeen ei jaksanut lähteä jumpalle, kun uutta kotiakin piti laittaa. Tekosyitä. Sitten kynnys lenkkipolulle olikin jo liian iso. Ja hupsis, viisi kiloa oli hiipinyt takaisin. Ja sitten alkoi raskaus. Ensimmäisessä neuvolassa raskausviikolla 10, paino oli 70kg. Parhaimmillaan paino kiipesi raskausaikana jonnekin 90kg:n yli. (!) Onneksi viimeinen vaa'asta näkemäni lukema oli 89,7kg. Psyyke ei varmaan olisi kestänyt 9:llä alkavia lukuja! :D Tämä lukema siis mitattiin neuvolassa Rv 34+0. Yli 90kg:n mentiin, sillä tuolloin poikien painoarviot olivat 2260g ja 2500g. Ja syntymäpainot kuitenkin 2500 ja 3010. Painonnoususta syytän vuodelepoa ja liian huonoa itsekuria. Herkkuja oli niin helppo ja kiva syödä, kun koko raskaus loppuajasta ärsytti. 



Saikulta kotiutuessa vaaka näytti 76kg. Eli raskauskiloja oli kertynyt kuusi. Niistä lähti vielä itsestään kaksi ja dietin aloituspaino oli 74kg. Kun aloitin dietin, olin jo lopettanut imettämisen.



JA NYT VIIMEIN SIIHEN DIETTIIN!

Ruokavaliossa on ideana syödä riittävän usein ja riittävän ravintopitoista ruokaa. Joka ruualla proteiinia ja ateriaväli max.4h. Vettä pitäisi juoda pitkin päivää 3-4 litraa. (kannattaa laittaa määrä 1.5litran pulloihin ja katsoa tuleeko helposti juotua.) Vaikeinta ruokavaliossa on ollut pitää ateriavälit lyhyinä. Henkalle taas vaikeinta on ollut juominen. Määrä tuntuu isolta, jos ei ole tottunut juomaan paljon. 

Aamupala 1:
 Heraproteiini n.1dl TAI rahka 250g TAI raejuusto 200g TAI 2-3 kananmunaa (2 kelt, 3valkuaista)

jos tekee aamuaerobisen niin se sitten tähän väliin, jos ei niin sitten Aamupala 2:n voi syödä yhdessä 1:n kanssa.

Aamupala 2:
1 pala leipää TAI 1dl puuroa (hiutaleita) + vihreä tee ja kromi kapselit
leivän päälle voi laittaa vihanneksia ihan miten paljon tykkää. Mä laitan myös palan juustoa ja kinkkua. Sitten salaatinlehti, kolme kurkkuviipaletta, kolme tomaattiviipaletta ja yksi paprikaviipale. Puuro menee voisilmällä tai parilla lusikallisella pilttiä.


Sisustus ennen kaikkea! Isommassa lasipurkissa herajauhe!


Mulla oli tarkotuksena tehdä aina aamuaerobiset, mutta kerran se on edennyt toteutukseen asti.. Silti syön aamupalat monesti erikseen. Kahvi ja puuro Henkan kanssa ja hera poikien aamupesujen jälkeen. Hera tulee juotua poikien aamu-unien aikana netissä surffaillessa. Ruokavalio on mahdollista toteuttaa ilman noita lisäravinteita, mutta ainakin mun mielestä toi herapirtelö on vaan niin helppo ja nopea. Plus saa vaihtelua välipaloihin. Puuron lisäksi en jaksa millään syödä rahkaa tai isoa munakasta, joten siinäkin mielestä kolmen desin juominen on vaan helpompaa. Ja saa ainakin maidon kalsiumit talteen! Sekoitan siis heran maitoon. Kapselitkin voi tietysti jättää pois mutta ainakin mulla ne tehostaa aineenvaihduntaa. Vihreä tee poistaa nesteitä ja kromi lisää rasva-aineenvaihduntaa. (ja kuulemma poistaa makean himoa.. ei vaan toimi mulla)

 
Repsottavat kulmakarvat..
Välipala:

Heraproteiini TAI maitorahka TAI Pudding TAI proteiinipatukka TAI profeel/Skyr
LISÄKSI joku hedelmä

Pudding on sellasta vanukasta, joka sekoitetaan jeuheesta maitoon. Maistuu ihana hyvälle, ei tosin lähellekään samalle kun nämä Susetet yms. Peruskaupoistakin löytyy, mutta halvemmalla saa kun tilaa vaikka Fittnestukusta.



Tällä välipalalla syön useimmiten rahkan mehukeitolla tai Skyrrin. + banaanin



Skyr on paljon parempaa kuin profeel rahkat, joissa mun mielestä maistuu proteiinijauhe. Skyrrejä voisi syödä ihan mielinmäärin. Hinta vaan on vähän kovempi kuin perus maustamattomassa. Ravintosisältö kuitenkin on lähes sama, joten kivaa vaihtelua!

Lounas:
Lihaa, kalaa, kanaa.. n. oman nyrkin kokoinen määrä
Salaatti/vihannekset
oliiviöljyä

Lounaalla syön yleensä salaatin fetalla, kanalla tai kalalla tai kasvissosekeiton. Joskus saatan tehdä myös munakkaan.

Mausteista kannattaa tarkistaa suolapitoisuus, sisältää usein piilosuolaa! Meillä jatkuvasti käytössä olevat broileri- ja grillausmauste menivät pannaan juurikin suolapitoisuutensa vuoksi. Hyvää tulee kuitenkin ihan vaan perus suolalla ja pippurilla + cayannella maustettaessa!


 
Fetaa on tähän lorahtanut vähän reilusti, 1/3 osakin riittäisi.. :D


Helppo kasvissosekeitto tulee kahdesta bataatista, valkosipulista ja maidosta. Sekaan vähän pippuria!


Välipala:
Samat kuin edelliselläkin mutta tässä hedelmä korvataan purkillisella ananasta.

Päivällinen:
Liha, kala, kana
Salaatti/vihannekset
pasta, riisi, peruna n. 30-40g
oliiviöljy

Yleisimmät ruuat meillä; kanaa/possua + vihanneksai tai salaattia, lihapullia, possuwokkia yms.







Mä olen juustojen suurkuluttuja, kuten näkyy.. Tuorejuusto, feta, aura, halloumi, vuohenjuusto... Kaikki käy! :D

Iltapala:
Kevyt proteiinipitoinen
esim. jotain noista välipaloista. Monesti mulla jää tämä syömättä, kun ei vaan mahdu vuorokauteen! :D

Päivälliseltä voi hiilarit jättää pois, jos päivän aikana ei ole tullut urheiltua, mutta urheilusuorituksen jälkeen kropan pitäisi saada aina hiilaria. 

Ja ne herkut..
Ekan kuukauden ajan jätettiin herkut käytännössä pois. Muutamia repsahduksia tuli, kun kyläillessä ei aina viitsinyt alkaa selittelemään miksei ota kahvin kanssa pullaa. Enimmäkseen kuitenkin onnistuttiin. Nyt kuukauden jälkeen on siirrytty herkkuhetkeen, josta kerroinkin jo viime postauksessa. Kahden tunnin ajan herkutellaan niin paljon kuin huvittaa, ja muina päivinä ei sitten herkkuja yhtään!



 


  Ja ne urheilut..

Liikuntaa olen raskauden jälkeen ehtinyt harrastaa kunnolla vasta viikon, joten kerron vähän mitä olisi tarkoitus tehdä jatkossa.
1. Bodypump 1x viikossa

kuva lainattu

Pumppi on just mulle tehty. Oon niin laiska, että jos menen salille ohjelman kanssa, en saa mitään tehtyä. Pumpissa on pakko. Siellä tulee se näyttimisen halu ja ryhmäpaine, joka ainakin tehoaa muhun. Ei siellä voi jättää sarjaa kesken tai tehdä ihan minipainoilla. Tai voi, mutta mun itsekuri ei onneksi anna periksi. Lisäksi tunnilla käydään läpi koko kroppa!

2. Piloxing 1x viikossa

kuva lainattu

Kuva lainattu
 Rakastan piloxingia. Tunti jossa sydän ei hakkaa kurkussa tai happi meinaa loppua, mutta silti niin tehokasta! Tunti koostuu pilateksen, boxingin ja baletin triosta, joista sitten on kasattu erilaisia treenisarjoja. Tärkeintä on keskivartalon ryhti ja pito. Treeni käy syviin lihaksiin, eikä tunti ole jatkuvaa hyppimistä edestakaisin. Hallittuja ja tehokkaita liikkeitä. Suosittelen! 

3. Juoksulenkki 4-7km 1-2x viikossa

Ja sitten ihan vaan hölkkäilyä. Talvella tämän voi sitten vaihtaa hiihtoon. 

kuva lainattu

Lisäksi tietysti ne kevyet ja palauttavat vaunulenkit päivisin ja venyttelyt iltaisin.

Jos tällä ei pääse takaisin kuntoon niin ei sitten millään! :) 

Nyt tuli melkoinen maratonputki, mutta tuli ainakin sanottua kaikki mitä ajattelinkin! Tsemppiä kaikille muillekin kesäkuntoon 20xx treenaaville! :)
-Nelli

10 kommenttia:

  1. Huippu hyvä postaus, tästä sai kyllä paljon vinkkiä.
    Miten käytännössä lopetit imetyksen? minä olen sitä miettinyt miten ihmeessä sen saa lopetettua kun maitoa vaan tulee..
    Minä ajattelin nyt vuorostaan siirtyä kokeilemaan foreverin palveluita, kenties piloxingissä törmätään :) Pumppiin en vielä uskalla tällä kunnolla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva jos oli apua! :)
      Lopetin sen aika seinään, viikon ajan imetin ja pumppasin vaan päivällä, niin maito alkoi jo silloin vähentyä. Sitten vaan vähensin muutaman päivän ajan imetys- ja pumppauskertoja ja kun olo alkoi olla siedettävä pumppaamattomuudesta huolimatta niin sitten vaan lopetin. Kyllähän sitä viikon ajan valui jonkun verran, mutta sitten se vaan loppui. Nyt alkaa kuppikoko olla sama kuin ennen raskautta. (ihanaa! :D)

      Kenties törmäillään ;) Saa nähdä tunnistaako :D Mulla on ainakin niin huono kasvomuisti että ei mitään rajaa! :D Piloxingissä kunto ainakin nousee vauhdilla! ja se on just ihana kun ei ole liian rankka. Mä en ainakaan tykkää stepistä yhtään kun meinaan aina kuolla sinne :D

      Poista
    2. Mulla paino junnaa paikoillaan eikä se ilmeisesti halua tippua ennenkuin lopetan imettämisen. Tarkoitus oli lopettaa 2kuukauteen mut kokoajan vaan tursuu lisää ja lisää ärrrhg.

      TSIH! Mulla on mitä parhain muisti. :D Tai sit ei. :D haha.
      ( oon se hikoileva pallo siellä nurkassa, joka ihmettelee mitä pitikään tehdä :D)

      Poista
    3. Jospa se jo kohta loppuisi. Se jatkuva valuminen on kyllä inhottavaa!

      Mä oon sitten se toinen pallo toisessa nurkassa, joka menee koko ajan väärään suuntaan. Mutta eihän se haittaa! :D

      Poista
  2. Voisin oikeastaan itekki kokeilla tätä teän ruokavaliota, vaikuttaa hyvältä ja helpolta. Ei tartte nälässä olla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo nälkää ei tosiaan tarvi nähdä. Jos kaikkien aterioiden välillä on neljä tuntia, niin kaikkea ei edes ehdi syödä.. :D

      Poista
  3. Onko tuo skyr vähälaktoosinen? :) henna

    VastaaPoista
  4. Kiva postaus! :) Tollasen ruokavalion toteuttaminen ois ainakin mulle aika vaikeeta, kun opiskelen koulussa päivisin, mutta tota ois kyllä kiva joskus kokeilla! Kuulostaa järkevältä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta. Pitäs noita välipaloja saada kylmään :/
      Kotona tää tuntuu tosi helpolta, kun välipalat saa nopeasti vetästyä, eikä ruokien tekeminen oo mitään rakettitiedettä. Ainakin mulle se kaloreiden laskeminen tuottaisi ongelmia niin tää on kivan helppo :)

      Koita ihmeessä!

      Poista

Kiitos kommentistasi!