keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Mama testaa: Piloxing

Kävin eilen kolmatta kertaa synnytyksen jälkeen piloxingissa. Piloxing on siis ryhmäliikuntatunti, joka yhdistää pilatesta, nyrkkeilyä ja balettia. Kuulostaa aikaa sekavalta paketilta mutta toimii!

Piloxing ei ole minulle ihan uusi tuttavuus. Käymälläni salilla, Joensuun Foreverillä, Piloxing on pyörinyt jo kolmisen vuotta. Säännöllisen epäsäännöllisesti olen käynyt tunnilla. Silti, vaikka käyntikertoja ei olisi montaa takana, tunnin askelkuvioihin pääsee helposti mukaan, niiden yksinkertaisuuden vuoksi. Itselle ainakin esimerkiksi stepin askeleet ovat niin monimutkaisia, että kunnon hien saa irti vasta muutaman käyntikerran jälkeen, kun askelkuviot on jotenkuten hallussa. Ei siis sovi kävijälle joka pääsee tunnille vain silloin tällöin.

Piloxingissa ollaan paljain jaloin, eli tunti ei edes vaadi mitään huippumakeita aerobic-kenkiä. Hyppiminen on aika minimissä, joten sopii mielestäni hyvin imettäjällekin, jonka tissit ei vaan millään mahdu urheilurintsikoihin. Hyppimistä toki on nyrkkeily osioissa, mutta nekin voi tehdä ilman hyppyjä, pelkin askelin.

Tunti alkaa lämmittelybiisillä, jonka jälkeen siirrytään ensimmäiseen sykkeennostoon, eli nyrkkeilyyn. Askelsarjat ovat simppeleitä, eli taustaa kamppailulajeista ei tarvitse. Sykkeennostojen perään on pilates osio, joka käy syviin lihaksiin. Koko tunnin ajan kropassa pysyy pilatestuki ja liikkeet tehdään hyvällä ryhdillä, rinta ulkona ja napa selkään vedettynä. Itse koen erityisesti näiden osioiden vahvistavan myös lantionpohjaa, lähteehän hyvä tuki sieltä asti.

Pilates osuuden jälkeen mennään jälleen sykkeennostoon. Nyrkkeilyä siis. Nyrkkeilyn jälkeen balettia, edelleen helpot liikkeet joissa oleellista vartalonhallinta. Vielä viimeinen sykkeennosto, jonka jälkeen vielä pilatesta ja lyhyt tanssiosio, jossa en ainakaan itse pysy perässä.

Loppuun vielä vedetään jalannostoja kontillaan matolla, vatsapitoja, kylkipitoja ja reidenloitontajia. Ja vielä pikaiset vatsat. Vatsatkin keskittyy ylempiin ja syviin vatsoihin, joten vasta synnyttäneellekin ne ovat huomattavasti helpompia kuin alhaalla olevat isot vatsat. Omat alemmat vatsalihakset on ainakin niin surkeassa kunnossa raskauden ja synnytyksen jälkeen, että perus istumaannousut saisi aikaan vaan ärsytyksen.

Ennen raskautta tämäkin tunti tuntui jotenkin helpommalta. Nyt raskauden jälkeen kun jumpatessa pitää kokoajan kiinnittää huomiota niihin lantionpohjalihaksiin ja jännitellä niitä, tuntikin tuntuu paljon rankemmalta. Ja varmaan huonompi kuntokin liittyy tähän jotenkin..

Itse oon kovasti tykästynyt kyseiseen tuntiin. Tuntuu ettei kroppa ole vielä niin palautunut, että olisi valmis lähtemään niille rankimmille step- ja attacktunneille juoksemaan ja hyppimään, joten tällainen kevyempi, lyhyillä sykkeennostoilla ja syviä lihaksia vahvistavilla liikkeillä varustettu tunti sopii paljon paremmin. Tulee vähän pehmeämpi lasku.

On sinne rankemmillekin tunneille vielä jossain vaiheessa suunnattava, eihän edistystäkään tule jos ei pikkuhiljaa lisää haasteita. Mutta ei nyt pariinviikkoon ainakaan. Keskitytään nyt tähän piloxingiin ja pumppiin.

Onko tällaiset postaukset ihan tylsiä, kiinnostaisiko samanlainen Bodypumpista? Tai jostain muista jumpista? Tai vaikka kotona toteutettavasta vauvajumpasta? Vai pysytäänkö vaan niissä vauva-arki postauksissa?

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!