keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Uusi ruokavalio

Uusi ruokavalio on ollut nyt päällä viikon.
Päätettiin Henkan kanssa kokeilla maidotonta ja vehnätöntä diettiä ja katsoa paranisiko olo ja poistuisiko varsinkin mulle helposti tuleva turvonnut olo. Nyt viikon kokeilun jälkeen, en huomaa eroa diettiin, jossa maidon käyttöä on sallittua. Edelleen, maitotuotteista huolimatta mulla maha turpoaa välillä tosi paljon. Silloin näyttää kuin olisin viikolla 18 raskaana! Kivaa!

Muuten tulokset on olleet hyviä. Paino on hurahtanut alas viikossa vapun turvotuksineen yli kaksi kiloa. Parin viime kuukauden aikana oon lipsunut dietistä pahasti ja kiloja tuli verrattuna siihen mihin jo kertaalleen alkuvuodesta pääsin. Nyt oon kilon päässä siitä ja tiputettavaa elokuun alkuun mennessä olisi aika tarkalleen viisi kiloa. Enemmän kuitenkin tuijottelen peiliin kuin vaakaan. Haaveissa olisi kuitenkin enemmän kiinteytyä kuin tiputtaa kauheasti painoa. Mahassa ja reisissä on vielä kovasti raskauden jälkeistä löysää..

Aamupalalla menee herapirtelö ja puuro marjoilla ja banaanilla tai mehukeitolla. Välillä myös voisilmällä. Mikä nyt sattuu maistumaan. Uutena hittinä meidän aamupalapöytään ovat tulleen chiasiemenet ja soijalesitiini! Vielä en osaa näistä oikein juuta tai jaata sanoa..



Lounaalla perus lihaa, kanaa tai kalaa. Perunaa tai riisiä ja paljon kasviksia tai salaattia. Tällaista on syöty viikon sisällä. Lounaalla mulla on ollut näiden jämiä, niistä ei erillistä kuvaa ole.









Välipalalla menee leipä broilerileikkeellä, kananmuna tai avokado ja 20g pähkinöitä. Päivällisellä sitten sama kuin lounaalla. Iltapalaksi on yöproteiini ja 20g pähkinöitä. Ja paljon vettä päivän aikana.

Muuten tää dietti on ollut helppo. Ruoka on käytännössä samaa kuin muulloinkin, ilman vaan kastikkeita ja pastaa. Rahkaa olen kaivannut välipaloille ja muutenkin vaihtelua välipalalle ja aamaiselle olisi kiva saada. Vielä ei kuitenkaan puuro töki. Pahinta on toi ilta. PÄivällinen syödään yleensä 18-19 aikaa ja sen jälkeen ei muuta kuin sitten ennen nukkumaan menoa toi pirtelö. Nälkä ei varsinaisesti ole, mutta kaipaan sitä napostelua!!

Liikunnan osalta panostusta ei tule yhtä paljon kuin ruuan. Mulla on kolme lenkkipäivää viikossa aamuin illoin 30-40min. Aamulla kävellen ja illalla juosten. Salilla pitäisi käydä kolmesti, mutta vielä en oo käynyt kertaakaan. Tällä hetkellä salin virkaa on toimittanut vatsahaaste joka juuri viikonloppuna saatiin päätökseen! Apua miten pahoja ne viimeiset päivät oli! Tänään alkaa sitten kyykkyhaaste ja vakaa aikomus myös salille on! Ainakin yhtenä päivänä viikossa.. Treenin jälkeen sitten palautusjuoma, mutta niiden juomisessa oon ollut vähän huono.. Se on pahaa..

Näillä mennään nyt ainakin viikko ja jos kummempaa edistystä ei tapahsu, otan ainakin maidon mukaan ruokavalioon!!

25 kommenttia:

  1. Heips!
    Meillä aviokki kokeili vatsaoireiden vuoksi kuukauden ajan gluteenitonta ruokavaliota ja viikossa huomasi eron, eli turvotus ja vatsanväänteet katosivat. Samalla sitten jäi itseltä ainainen vaalean leivän mutustaminen pois ja olin haaveillutkin jo jonkin aikaa siitä, että teollista vehnäjauhoa olisi ruokavaliossa vähemmän ja tällähän se sitten onnistui. :) Näinpä on omastakin olosta tullut parempi, tosin näin rv 28 ei huomaa kyllä eroa siinä, että onko paino pudonnut. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihih, no joo toi raskaus ei kyllä ainakaan vähennä sitä trvotusta! Kiva kuulla teidän kokemuksista! Vehnä tuntuisi turvottavan tosi monia!

      Poista
  2. nam mitä annoksia<3
    hei pistin sulle haasteen, käy vilkasemassa :) (on iisi tehäkki :D)
    http://kuukatriina.blogspot.fi/2014/05/lempihaaste.html

    VastaaPoista
  3. Herkullisen näköisiä kuvia :)
    Mä en oo koskaan jaksanut kokeilla maidotonta tai viljatonta ruokavaliota, vaikka paljon niistä puhutaankin. Jotenkin uskon enemmän sellaiseen kultaiseen keskitiehen kohdallani. Mutta tosiaan monethan niistä ovat hyöytyneet...

    Mäkin yritän olla tiukkana ruokavalion ja liikunnan suhteen, mutta jotenkin tuntuu että koko ajan tulee annettua vähän periksi. Plaah, mistähän sen kuuluisan motivaation jälleen löytäisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on tää aika työlästä.. en mäkään pilkun tarkasti jaksa.. Tosi moness akuitenkin on maitoa tai vehnää!

      Jos motivaatio löytyy niin kerro mullekin! Tarvin sitä noihin salitreeneihin!

      Poista
  4. Kirjoitit, et dietti on maidoton ja vehnätön. Oothan tarkistanut, ettei vehnää ole noissa ruisleivissä, mitä oli tuolla yhdessä kuvassa? Entäs mites noi tortillat? Ja sit tuli mieleen, et aamulla juot heraa, voisko se aiheuttaa ne turvotukset, kun kuitenkin maitotuote kyseessä? Itselläni meinaan hera on kyllä varma syy miksi maha näyttää raskaana olevalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo, mutta liian kirjaimellisesti en lähde sitä toteuttamaan. Jos ruisleivässä on pieni määrä vehnää, niin ei ole mulle ongelma :) Onhan siellä fetaakin, salaatit vaan ei mene alas ilman..

      Hera tosiaan voi aiheuttaa! En tajunnutkaan, että se voisi olla myös se! Pariin päivään en oo sitä nyt juonut ja tosiaan turvotukset on ainakin vähäisempiä! Kiitti vinkistä!

      Poista
    2. Tosi hyvä ruisleipä on muuten Real Täysjyvä ja gluteenittomassahan ainoastaan kaura on sallittua. Eli jos haluaa kokeilla ihan ilman vehnää niin meillä syödään Realia ja sitten Vaasan Kaurasydäntä, joista kumpikaan ei ole aiheuttanut aviokille vatsaoireita tuon kuukauden mittaisen täys-gluteenittomuuden jälkeen. :)
      -Pinkki pingu

      Poista
  5. Soijalesitiini on niin ihanaa! Varsinkin rahkan seassa., saa ihania pirtelöitä :)

    VastaaPoista
  6. Mä oon kans miettiny tota maidotonta, vaikka mun ainoot maitotuotteet on maitorahka ja raejuusto. Mut en oikeen osasi korvata rahkaa millään, se on NIIN helppo pienen lapsen kanssa..

    http://kklaran.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla vähän sama juttu.. raejuusto on helppo jättää, mutta rahkaa on ikävä!! Se on pakko ottaa takasin!

      Poista
  7. Teillä on aina ihanan näköisiä ruokia. Itsekkin tykkäisin kaikista kasvisjutuista, mutta mies ei syö ollenkaan kasviksia

    VastaaPoista
  8. Mä olin 6 kk maidottomalla, viljattomalla, munattomalla ja soijattomalla imetysdietillä ja multa hävis tuo sama ärsyttävä turvotus ja nyt kun 2 kk ollut normaalilla ruokavaliolla sitä on tullut takas. Ruokaaineiden poistuminen elimistöstä vie 2-4 vko eli kannattaa antaa aikaa ja kannattaa olla totaalikieltäytyjä eli poistaa kaikki maitoproteiinit (ei vain maitotuotteet) ruokavaliosta ja sitä on vaikka missä elintarvikkeessa ja esim. tuo hera on maidosta lähtöisin. Vehnäproteiinia on myös vaikka missä elintarvikkeissa. Itse oon palauttanut aika vähän vehnää takas ruokavalioon ja taidan vähentää takas nekin pois. Elämä on vaan tällä hetkellä hieman helpompaa kun ei tarvii joka ikistä tuoteselostetta lukea kaupassa ja on se tavallinen tortillalettu parempaa kuin maissista tehty ja jne. mutta onhan se oma hyvinvointi sen "kärsimyksen" arvoista...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui mikä dietti sulla on ollut! :D
      Joo, huomasin just ton et melkein kaikessa on maitoa tai vehnää jollain tavalla. Siksi ei tuijoteltukaan kuin sitä pääraaka-ainetta ruuissa. :)
      Joo, tortillalettuja en kyllä vaihtaisi! ;)

      Poista
  9. Prosessoitu vehnä,hiiva leivässä tms!!!,herneet,ruis,leseet jne voi myös tehdä turvotusta...jos itse maito turvottaisi,niin johtuisi laktoosista,joten laktoositonta käyttöön:) maitoallergia oireilee iholla myös....palautusjuomat,herajauheet yms kannattaa myös hetkeksi jättää ja kokeilla tilalle lasi maitoa. T. Entinen turvotusmaha

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on laktoosi-intorelanssi, eli laktoosittomat on jo käytössä :)
      Hera tosiaan taitaa olla se mun turvotuksen lähde eikä rahka ja leipä niinkuin luulin..

      Poista
  10. hyvältä näyttää! tuli älkä noita kuvia katellessa :D

    VastaaPoista
  11. Ihan sama mulla! Melkee tuntuu et maidollinen toimii paremmin! :)

    VastaaPoista
  12. Tiesithän, että chia siemenet pitää turvottaa vedessä ennen käyttöä? Eli liottamalla saat chiageeliä. Jos syö sellaisenaan, niin saattaa tulla vatsavaivoja. Käyttöohjeita löytyy googlaamalla. Itse olen ollut maaliskuusta asti täysin viljattomalla ruokavaliolla, olo on paljon parempi; vatsavaivat helpottaneet, samoin refluksioireet. Leipää ei ole ollut ikävä, teen itse "kivikaudenleipää" siemenistä ja manteleista, superhyvää :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai en tiennyt! Lifella sanoi että turpoavat puurossakin ihan hyvin jos vaan antaa hetken olla.. o.O Voishan se mun mahan turpoaminen johtua sitten siitäkin..

      Kivalta kuulostaa toi sun kivikaudenleipä!!

      Poista

Kiitos kommentistasi!