tiistai 20. helmikuuta 2018

Säästöviikon kauppakuitti

Voisin sanoa, että mun omia suosikkipostauksiani muiden blogeissa on ruokaan ja säästämiseen liittyvät. Erityisesti säästöviikko ja -kuukausipostaukset saa mut klikkaamaan postauksen auki heti. Myös erilaiset reseptit halpoihin mutta hyviin ruokiin saavt mut heti kiinnostumaan, ja tykkäänpä myös lukea juttuja viikon ruokalistoista. On jotenkin tosi kiinnostavaa nähdä, millaisia ruokia muilla kokkaillaan ja kuinka muissa perheissä tasapainoillaan ruuan hinnan ja laadun kanssa. 

Meillä on ollut jo jonkin aikaa tapana tehdä säästöviikkoja. Mitään pihistysviikkoja nämä ei ole, sillä en kuitenkaan ole valmis karsimaan tietyn tasoisesta laadukkaasta ruuasta. Mitään superlaadukasta ruokaa ei säästöviikolla syödä, muttei siirrytä myöskään mihinkään höttöön ja einekseen. Tottakai halvemmallakin pääsisi jos koostaisi ruokavalion valmislihapullista, nakista ja makaronista. Mutta tarkoituksena on syödä edelleen hyvin, mutta halvalla. Säästöviikolla ei osteta luomua, lähiruokaa, seitsemää sorttia hedelmiä ja vihanneksia, eikä syödä mitään kalliita ruokia. Ei osteta pähkinöitä, leipää, leikkeleitä eikä juustoja. Lihoista ja kaloista valitaan edullisemmat, ei laadukkaimmat. Jos viikosta tekisi pihistysviikon, karsittaisiin vielä enemmän vihanneksista ja lihoista. 

kuvat otettu kuvakaappauksina foodie.fi

Vaikka viikolla säästetäänkin, syödään silti hyvin ja terveellisesti. Ruuat ovat edelleen maukkaita ja aterioita on 4-5 päivässä. Jos säästöviikolla pitäisi ostaa kahvia, ostettaisiin halvempaa kuin tavallisesti. Säästöviikon ruokalista pyritään rakentelemaan niin, ettei mausteita tarvitse ostaa tai että niitä ostetaan sitten ainakin minimimäärä. Normaalisti säästöviikolla kävisin läpi pakastinta ja rakennettaisiin ruuat osittain sieltä löytyvien ympärille. Mutta koska nyt halusin tehdä postauksesta mahdollisimman todenmukaisen, en hyödyntänyt pakastimen sisältöä muun kuin marjojen osalta. Marjat ovatkin yksi isoin säästöjuttu meille, ollaan nimittäin siitä onnellisessa asemassa, että saadaan kotimaisia marjoja ilmaiseksi isovanhemmilta. Vuosittain ostetaan niitä myös itse torilta jokunen kilo ja pakastetaan talven varalle. Marjat tulevat nöin paljon halvemmiksi kuin ostaa pitkin vuotta kalliita kaupan pakastemarjoja. Tälle viikolle on suunniteltu käytettäväksi puolukkaa(1kg), mustikkaa(2kg) ja mustaherukkaa(500g). Kaupasta ostettuna tuo määrä maksaa kolmisenkymppiä. Toki jos marjoja ei olisi säästöviikolla käyttää, korvaisin ne Bonnen soseilla, pakastemarjoilla ja hedelmillä. 

Me käydään pääasiassa Prismassa ja S-marketissa, sillä sieltä löytyy aina kaikki mitä kauppalistalla on. Itse en myöskään meidän kohdalla allekirjoita sitä, että Lidl olisi halvempi, sillä ainakin omassa vertailussa hinnat ovat aika samoja. Jos on aikaa kiertää kaksi kauppaa, saattaa hyvinkin säästää jonkin verran, mutta ainakin mulle on tullut fiilis, että osa tuotteista on sitten taas Lidlissa s-ryhmää kalliimpaa. Mutta jos ehtii käydä molemmissa kaupoissa ja ottaa tuotteen aina siitä kaupasta jossa se on halvempi, säästää varmasti. Mä en ehdi enkä jaksa, joten suositaan ässää. Tällöin hyödytään myös bonuksista 30-50e kuukaudessa, joka vastaa kuitenkin melkeinpä sitä kahdessa kaupassa pyörimisestä tulevaa säästöä.


Mä teen aina ostoslistan, koska ilman sitä aina jotain unohtuu tai kaupassa alkaa keräillä heräteostoksia. Lasten kanssa asioidessa niitä tulee erityisesti, kun toinen haluaa jotain uutuusleipää ja toinen rusinoita. Säästöviikolla pitää yrittää vaan pitää päänsä, ettei mitään listalla olematonta osteta. 

Säästöviikolla leivotaan itse sämpylöitä ja puurorieskoja, syödään useaan kertaan erilaisia puuroja, sekä aamu- että välipalaksi, mutta myös lounaalla. Syödään kerran kalaruokaa, kolmesti liharuokaa ja kahdesti kasvisruokaa. Melkein kaikkia ruokia syödään kahdella eri ruualla. Melkein kaikista ruuista syö siis kahdesti kaksi aikuista, kaksi lasta ja vauva. 

Nyt meidän säästöviikkoa on takana kaksi päivää ja ainakin toistaiseksi vaikuttaa, että ruokaa on mitoitettu oikein. Voi olla, että maitoa pitää hakea purkki ja täydentää hedelmäkoria loppuviikosta. Mutta voi myös olla että näillä ostoksilla pärjätään hienosti!

Näiden ostosten lisäksi kaapista käytetään mannasuurimoita, puuroriisiä, kalaliemikuutioita, mausteita, soijaa, ketsuppia ja luonnon jogurttia. Jos nämä pitäisi täydentää kaupasta, menisi toki pari euroa enemmän, mutta koska luultavasti kaikilta jotain kaapintäytettä löytyy, vaikkei siellä oikein mitään olisikaan, en niitä meidän ostoslistalle lisännyt. Näiden ostojen lisäksi meille tulee lava luomukananmunia neljällä eurolla.

Ostokset maksoivat kaikenkaikkiaan 53,40e eli aika hyvin vastasi tuo foodien-sivuilta napattu ostoslista hintoineen paikkaansa. Linssit ostin punaisina ja toinen peruna-sipulisekoitus oli pakko ottaa Apetitilta halvemman pussin sijaan, sillä halvemmat oli lopussa. Muuten meidän ostot vastasi aika tarkasti listausta, jotakin painoeroja tietysti tuoreissa saattaa olla. 

Katsotaan miten meidän käy! Jos teiltä kiinnostusta löytyy, voisin postailla ensi viikolla tarkemmin resepteistä ja ruuista joita syötiin, ja silloin on sekin selvillä, että mitä extraa piti ostaa jos jotain piti.

S M O O T H I E x3

Mä rakastan itse smoothiea ja smoothie on myös yksi meidän lasten suosikkivälipaloista. Paitsi välipalalle, valmistetaan smoothiea hyvin usein myös viikonloppuaamiaiselle. Smoothie on tosi helppo, sillä sekaan voi lisätä oikeastaan mitä vaan ja sen voi kerralla valmistaa kaikille. Täytteet voi valita myös niin, että vauvakin pystyy smoothiea syömään.

Helppoutensa lisäksi tykkään smoothiesta siksi, että siinä saa kerralla ison satsin marjoja tai hedelmiä. Toinen isoista pojista on tosi huono syömään muita kuin ihan tutuimpia marjoja ja hedelmiä, eikä voi esimerkiksi salaattia, pinaattia tai avokadoa sietää sellaisenaan. Vihersmoothiessa nämä kaikki sujahtaa alas kuitenkin helposti ja hän pyytää usein myös santsilasillista. Vihersmoothie on hänen suosikkejaan, enkä olekaan sitten viitsinyt tehdä kovin selväksi, että mitä kaikkea siihen laitetaan.


Omiin smoothiehin tykkään lisätä macaa, spirulinaa, chiasiemeniä, pellavarouhetta, siemeniä tai pähkinöitä. Lapsilta jätän nämä yleensä pois. 

Helpottamaan smoothien valmistusta arjessa, teen aina toisinaan mealprep-pusseja pakastimeen. Ananasta en esimerkiksi tykkää lisäillä smoothien sekaan säilykkeestä vaan haluan käyttää sen tuoreena. Ananaksia ei kuitenkaan viitsi yhtenään olla ostamassa, joten esimerkiksi sen käytössä tällainen preppaus toimii. Yhdestä ananaksesta tulee viidelle kerralle smoothie, kun sen kaveriksi minigrip-pusseihin lisää kiiwin, banaanin, avokadon, pari lehteä lehtikaalta ja muutaman oksan sitruunanmelissaa. Pussi sellaisenaan pakastimeen ja sieltä sen voi ottaa ensin hetkeksi sulamaan vähän ennen käyttöä ja kaataa sitten vaan blenderiin maustamattoman jugun tai mantelimaidon kanssa. Sitruunamelissa on myös sellainen yrtti, jota tykkään lisätä smoothiehen, mutta siihen pätee sama kuin anakseen ja näin se on helppo saada käyttöön usealle eri kerralle.

Tuossa tulikin yksi yleisimmistä vihersmoothiesta, joita lapsille teen, mutta oma suosikkini on silti seuraava. Sen seassa on 1/5 osa ananasta, avokado, kourallinen babypinaattia, lime ja teelusikallinen spirulinaa. Sekä jääpaloja ja vettä. 


Yllämainitun vihersmoothien lisäksi omiin suosikkeihini kuuluu mangosmoothie, jonka tekemiseen olen hurahtanut nyt ihan viime kuukausina. Tätä tehdään tällä hetkellä meillä eniten. Kannullinen smoothiea valmistuu, kun sekaisin blendaa 200g pakastemangoa, desin Bonnen mangososetta, kaksi banaania, kaksi appelsiinia ja viisi desiä maustamatonta jogurttia. Jos tykkää löysemmästä ja juotavammasta smoothiesta voi tuon jogurtin korvata mantelimaidolla. Jos taas kermaisempi smoothie on enemmän mieleen, niin jugun voi korvata turkkilaisella jogurtilla. Päälle tykkään ripotella kookoshiutaleita, chiaa ja cashewpähkinöitä. 



Kolmanneksi yleisin smoothie meillä on puolukkasmoothie, jonka reseptin taisin joskus pari vuotta sitten matkia ystävältäni. Puolukkasmoothie on siksikin mun mielestä huippu, että sen tarpeet löytyy kaapista ihan aina. Puolukkaa löytyy nimittäin ainakin meiltä ihan kauheasti, kun en oikein osaa sitä muuhun kuin vispipuuroon käyttää. Ja vispipuuroakin syödään niin kovin harvoin meillä. Puolukkasmoothiekannullinen syntyy neljästä desistä puolukkaa, kahdesta banaanista, teelusikallisesta kardemummaa ja purkista rahkaa. Halutusta rakenteesta riippuen sekaan vielä 2-5 dl manteli-/soija-/tavallistamaitoa.


maanantai 19. helmikuuta 2018

Työpiste leikki-ikäisille

Isojen muutettua leikkihuoneeseen nukkumaan, piti huonetta muunnella hieman, jotta se soveltuisi leikkien lisäksi myös nukkumiseen. Pelkkänä leikkihuoneena toimiessaan, leluja oli paljon enemmän esillä, kalusteet oli leviteltu ympäri huonetta ja keskellä huonetta oli paljon leikkitilaa. Säilytyskalusteita oli paljon, jotta kaikki lelut saatiin sijoitettua järkevästi omille paikoilleen. 

Nyt kun huoneesta siirrettiin Justuksen huoneeseen Stuvan taso ja lelulaatikko, piti isojen huoneeseen keksiä jokin muu pöytä. Tähän saakkahan he olivat piirtäneet ja askarrelleet sen Stuvan päällä. Mietittiin, josko hankittaisiin molemmille jo kunnolliset työpöydät, niin ne olisivat sitten jo koulunalkua odottelemassa. Lopulta päädyttiin kuitenkin siihen, että koska koulun alkuun nyt kuitenkin on se pari vuotta vielä, olisi ehkä turhaa hankkia isot kalusteet huoneeseen tilaaviemään. Nyt kuitenkin pääpaino huoneen toiminnoilla on leikeissä, sillä pojat askartelevat, piirtävät ja muovailevat paljon myös keittiönpöydän ääressä.


Mietittiin myös mahdollisuutta ettei hankittaisi mitään pöytää. Voisihan ne pöytää vaativat jutut tehdä siellä keittiössäkin. Kalusteita pyöritellessä huomattiin kuitenkin, että huoneeseen jäi aika hyvä kohta pöydälle. Pöytäkin löytyi jo ennestään, se on nimittäin meidän työhuoneen pöytä, joka on aikuisen käyttöön ollut aina vähän huono. Itse tarvitsisin sähköpöydän, jotta töitä voisi välillä tehdä seistenkin. Tai jos ei sähköpöytään tule panostettua, niin ainakin kaipailen vähän laadukkaampaa kuin tuo Ikean halvin mahdollinen, jolla on vähän ikävä tapa keikkua läppäriä naputellessa. 

Pöytä olikin lopulta tosi hyvä poikien huoneeseen ja jälkikäteen ajateltuna on hyvä että se sinne päädyttiin sijoittamaan. Pöytä tuntuu nimittäin innostavan piirtelyyn paljon enemmän kuin se stuvan taso. Onko kyse sitten tuosta "isojen" pöydästä vai mistä, mutta tämän ääressä on piirretty, askarreltu ja tehty pikkulegoilla jo nyt viikon aikana enemmän kuin parin kuukauden aikana vanhan pöydän ääressä. 

Pöydän yläpuolelle sijoitettiin hyllykkö*, joka nyt toimii ihan vaan somisteiden paikkana, mutta jatkossa siihen voisi hyvin keräillä myös pikkulegoja, jotka pitäisi saada pikkuveljen käsien ulottuvilta pois.

Pöydän ja hyllykön väliin laitettiin Kärkkäiseltä hankittu seinäristikko, johon pojat saavat roikkumaan kaikkea pientä ja tärkeää. Myös kynäpurkki laitettiin siihen roikkumaan, niin se ei pyöri pöydällä muiden touhujen tiellä. Pöydän viereen laitoin varastossa pyörineen korihyllyn, johon saatiin väritys- ja puuhakirjat sekä piirustuspaperit kätevästi lasten ulottuville. Siinä ne pysyvät siististi pinoissaan, mutta ovat kuitenkin helposti otettavissa inspiraation iskiessä. Päälimmäiseen lokeroon sijoitin lapsille pari pahvilaatikkoa, joihin he saavat keräillä omia aarteitaan ja juttujaan. 

Myös tuolit löytyivät omasta takaa, ne nimittäin ovat tähän saakka olleet ruokapöydän ääressä. Hiihtolomalla isot istuivat normaaleilla tuoleilla ja halusivat jatkaa niin istumista myös kotona. Katsotaan kuinka se nyt onnistuu, ainakin toistaiseksi mennyt vielä hyvin, eikä tuoleja ole tarvinnut siirtää takaisin!

* saatu Jollyroom