torstai 14. joulukuuta 2017

Vanhempainvapaata jäljellä kolme viikkoa !

Pari viikkoa sitten törmäsin esimieheeni kauppaostoksilla. Silloin se iski muhun, että mun äitiyslomani vetelee ihan viimeisiä. Viimeinen vanhempainvapaakuukausi alkoi viime viikolla ja viimeistä lomapäivää mä viettelen tammikuun kolmas päivä. 

Herranen aika! Mihin aika oikein meni? Mun vauvani täyttää päivä ennen mun lomani loppumista yhdeksän kuukautta ja mun äitiyslomani on kaikilta osin loppu. Finaalissa. The end. Finito. Ihan uskomatonta. Hassuinta tässä on se, etten olisi yhtään valmis töihin. Mun vauva on vielä niin vauva ja pieni. Hän ei vielä kävele, ei puhu, ei käy vessassa. Ei osaa kertoa mikä on hätänä ja on ihan täysin vielä mammanpoika. Käy tissilläkin vielä 6-8 kertaa päivässä. En voisi kuvitellakaan olevani hänestä erossa kahdeksaa tuntia viitenä päivänä viikossa. 


Arvaattekin ehkä, että jään tälläkin kertaa hoitovapaalle. Tuplien aikaan kävin töissä neljän kuukauden pätkän juuri näihin aikoihin ja silloin se tuli todella tarpeeseen. Silloin meillä isi pääsi ansaitulle kotilomalle ja sai bondailla tuplien kanssa oikein urakalla. Olen edelleen tosi iloinen, että se silloin onnistui. Se oli koko meidän perheelle tosi hyvä juttu paitsi mun jaksamisen myös perheen tasa-arvon kannalta. Kun mun nelikuinen työpätkä päättyi, olin ihan valmis jäämään taas kotiin. Silloin tuli opittua sekin, ettei mun työminäni paikka ollut sosiaalitoimistossa ja hoitovapaan jälkeen olisi suunnattava uusiin haasteisiin. 

Tuplien kanssa olin lopulta kotona syksyyn 2015, jolloin pojat olivat 2.5 vuotiaita. Tuo ikä oli kaikinpuolin hyvä aika mennä päiväkotiin. Mä lähdin töihin ja oon ollut tosi tyytyväinen tähän päätökseen. Toivoisin, että Justuksen kanssa päästäisiin samaan. Että hän olisi myös reilusti yli kaksi mennessään hoitoon. 

Nyt mä olen ilmoittanut töihin palaavani 1.1.2019. Kelasta hain kuitenkin sen täyden hoitovapaan, eli kotihoidontuen 2.4.2020 saakka. Todennäköisesti mä palailen töihin syksyllä 2019, kun Justus on sen 2.5 vuotias. Tuolloin Rasmus ja Kasper aloittavat eskarissa, joten aika töihinmenolle tuntuu aika sopivalta. Mun oma fiilis on, että voisin hyvin olla kotona tuon koko pätkän, mutta näin etukäteen on vaikea sanoa mihin elämä vie ja kuinka raha riittää kotona oloon. Nyt katsotaan vuosi eteenpäin ja mietitään silloin asiat uusiksi.

Junarata saatu JOLLYROOM

Junarata saatu JOLLYROOM

Isot pojat ovat olleet tän mun äitiyslomani ajan kotihoidossa, mikä olikin se kaikkein paras ratkaisu. He ovat käyneet seurakunnan kerhossa kolmena päivänä kolmen tunnin ajan. He lähtevät kerhoon aina innoissaan, eikä meillä ole päiväkotiaamujen kaltaisia aamu- tai iltakiukkuja koettu lainkaan. Mä uskon, ettei pieni lapsi jaksa pitkiä hoitopäiviä, joten tuo kolmituntinen on aika hyvä. Mulle itselleni arki on tietysti rankempaa näin. Kolmess atunnissa ei paljoa ehdi, joten moni kotijuttu on hoidettava nelisin lasten kanssa. Mutta sitähän se nyt on. Mun työni on olla kotiäiti. Hoitaa lapset ja koti niin hyvin kuin pystyn. Monesta kotijutusta ollaan jouduttu joustamaan, eikä meillä tosiaan ole ollut tai tule olemaan niin siistiä kuin mä haluisin. Mutta oon saanut viettää lasten kanssa oikeasti ja kunnolla aikaa tän vajaanvuoden aikana ja se on oikeasti aika mahtava juttu. Isot pojat on saaneet tutustua Justukseen ihan yhtälailla kuin me vanhemmatkin ja isoveljien ja pikkuveljen side on jotain tosi suloista. Jälkikäteen mä olen iloinen, ettei isojen hoitosopimuksia päiväkodissa jatkettu.

Kevään isotkin pojat ovat vielä kotihoidossa. Käyvät kerhossa kolmena aamupäivänä ja suunnittelin, että aloitetaan viimeinkin se perhekerho koko porukalla. Justuksen kanssa suunnittelin aloittavani kaksistaan toisessa perhekerhossa, jos hänen päiväunet vaan siinä vaiheess ajoustaa sen verran. Kesän isot pojat ovat vain kotona lomaillen ja elokuusta alkaen heille on haettu päiväkotipaikat. Nyt haettuna on osa-aikahoito muutamalle päivälle viikossa. Miksi? Oikeastaan vaan mun blogitöiden ja lasten vuoksi. Kun isot pojat ovat kotona, mun on täysi mahdottomuus keskittyä töihin. Justuksen kanssa se vielä onnistuu, koska päiväunet, mutta isojen kanssa ei millään. Kaksi hoitopäivää viikossa mahdollistaa mulle sen, että saan työt tehtyä muulloinkin kuin vain sunnuntaisin ja pojat saavat sillä aikaa mielekästä ja ohjattua tekemistä. Toisaalta pojatkin ovat silloin jo viisivuotiaita ja kaverit sekä ryhmätoiminta tulevat koko ajan tärkeämmäksi. Mä myös kaipaan lapsille sellaista aitoa yksilöllisyyttä, jonka koin edellisen päiväkodin toimesta toteutuvan. Niin ihana kuin kerho onkin, aika paketti pojat siellä valitettavasti ovat. 



Mä olen tosi kiitollinen ja onnellinen, että hoitovapaa tälläkin kertaa onnistuu ja saan seurata tämänkin vauvan kasvua taaperoksi ihan läheltä. Tiedän tämän olevan etuoikeus ja olen ihan tosi iloinen että tämä on meille mahdollista. Viettelen tammikuussa kesälomaa (haha :D niinkuin se kotiäitinä jotenkin olisi mahdollista) ja aloitan sen jälkeen hoitovapaalla täysipäiväisesti.

Tää tuntuu nytjust tosi hyvältä. Teille lukijoille ja seuraajillehan muutos näkyy luultavasti vaan positiivisena, kun blogikin on luultavasti aktiivisempi kuin äitiysloman aikana. Tähän saakkahan postaukset ovat olleet ajastettuja, sunnuntaina kokoonkääräistyjä ja se tietysti valitettavasti näkyy postauksissa. Olen tosi iloinen, että olette pyörineet mukana siitä huolimatta ja lupaankin, että hoitovapaalla kirjoitankin sitten paljon enemmän niitä ajankohtaisia kuulumisjuttuja!

43 kommenttia:

  1. Eikö sua hävetä että laiskottelet kotona verovaroin kun muut tekee töitä? Menisit töihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä on aina niitä "parhaimpia" kommentteja. Halutaan yrittää aiheuttaa toiselle paha mieli,mutta ei edes osata tehdä sitä kunnolla.

      Hoitovapaalla oleminen on sallittu yhteiskunnassamme,joten siinä ei ole mitään häpeämistä. Valtio tarjoaa mahdollisuuden olla kotona ja vieläpä maksaa siitä rahaa. Ihan vain sillä ehdolla, että on tehnyt lapsen :)

      On ihanaa, että teillä on mahdollisuus siihen, että voit jäädä vielä kotiin. Tee se siis ihan hyvillä mielin.

      Ja mielestäni on ihanaa,että tarjoat isommillekin pojille mahdollisuuden olla kotona ja nauttia hieman kevyemmästä arjesta. Vaikka he syksyllä menevätkin päiväkotiin, sekin on mielestäni oikea ratkaisu, koska ovat syksyllä jo niin isoja poikia. Ja siitä vuosi eteenpäin, niin aloittavatkin jo esikoulun.

      Hyvää joulun odotusta ja kiva kun ehdit ja jaksat kirjoittaa blogia.

      Poista
    2. Päivähoidon kustannus kahdesta täysipäiväisestä lapsesta on noin pari tonnia. Siitä perhe maksaa noin viisi sataa (ylin hintaluokka). Eli maksaa yhteiskunnalle noin 1500. Kotihoidontuki maksaa noin 350 euroa (?) Kuussa. Täytyy tietysti huomioida pienemmät ansiotuloverot ja pienemmän kulutuksen kautta pienemmät välilliset verot. Silti tuo päivähoito tulee helposti itse asiassa yhteiskunnalle kalliimmaksi.Olettaen toki, ettei hoitovapaa syrjäytä työelämästä (niin kuin tasa-arvoisessa maassa ei saisikaan).

      Yksinkertaistettu laskelma, mutta riittänee noin höttöisen typerään kommenttiin :)

      Poista
    3. Ano1. Ei hävetä :D Mä olen varmasti sen verran verovaroja jo tuonut tähän maahan, että voin hyvällä omallatunnolla olla kotona. Ja jatkuuhan mun työnteko hoitovapaasta huolimatta täältä kotisohvaltakin. No worries siis!

      Ano2. Nää on tosiaan näitä huipuimpia, joiden läpinäkee aika suoraan, ettei peruste kommentille ole ollut muuta kuin ilkeily. :D

      Mä luulen myös, että hoitovapaa on valtiolle kannattavampaa kuin kolme lasta hoidossa, niinkuin tuoss aseuraavassa kommentissa onkin laskettu!

      Joo, oon ihan samaa mieltä, että isotkin varmasti nauttivat tästä. Ja toisaalta siitä päiväkodistakin sitten ensi syksynä. Varmasti valmenta ahyvin sitten seuraavana vuonna alkavaan esikouluun!

      Ihanaa joulundosotusta myös sinne! <3

      Ano3. Veit sanat suustani :) Vielä kun meillä näitä päiväkotilaisia olisi kolme, yksi vieläpä alle vuoden, joten kustannukset olisi vieläkin kovemmat. Hieno kommentti kaikin puolin! <3

      Poista
  2. Hitto mitä urpoja on taas liikenteessä!

    VastaaPoista
  3. Niin hyvä postaus. Itse päiväkodissa työskentelevänä arvostan todella ettei pieniä lapsia tuoda heti 10 Kuisena tarhaan! Oot täydellinen äiti lapsillesi ❤️ hyvää joulun odotusta koko perheelle!🎄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapset on kyllä pieniä tuollaisina kymppikuisina, joten olen tosi iloinen ettei tarvitse vielä laittaa. :) Toki aina ei ole mahdollisuutta valita.

      Kiitos! Ihanaa joulun odotusta myös sinne! <3

      Poista
  4. Älä välitä anonyymin huomionhakuisuudesta pätkääkään.
    Todennäköisesti hänellä ei ole lapsia ja jos onkin niin sitten kommentti kielii kateudesta.
    Tämä on teidän ratkaisu etkä ole velvollinen sitä selittelemään!

    -Anjuska

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anjuska! Olet aivan oikeassa! Ihanaa joulun aikaa teidän perheelle!

      Poista
  5. Mun mielestä tosi hyvä postaus ja tosi hyviä päätöksiä sinulla! :)
    Minä myös olen ollut pitkään kotona. Tänä syksynä meidän 4-vee aloitti päiväkodissa puolipäiväisesti eli on klo 8-11.30 päikyssä neljänä aamuna viikossa, joskus kolmena. Meidän seurakunnan kerhossa ei ole kuin 2.5h kerrallaan ja 2 kertaa viikossa ja kun siellä vaan lorutellaan ja askarrellaan niin se ei ole ehkä mun lapselle ollut se paras vaihtoehto, hän kaipaa ulkoilua ja pienryhmätoimintaa yms ja just sitä yksilöllistä huomioimista. Pitkään kyllä pohdin tätä vaihtoehtoa mutta toiminut meillä hyvin kun päivät ovat kuitenkin niin lyhyitä hänellä. =)
    Ihanaa joulun odotusta teidän perheelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, nuo on tosiaan vaikeita valintoja.. Mutta onneksi on vaihtoehtoja, joista jokainen sitten voi valita itselle sopivimman! :) Teillä on kyllä aika kivan mittaiset päivät tosiaan! Pitää meidänkin sitten miettiä, että ovatko pojat useamman lyhyen päivän vai pari pitkää päivää viikossa..

      Ihanaa joulua myöskin teidän perheelle! <3

      Poista
  6. Kotiäidithän nimen omaan laistkottelee;) (ei todellakaan) Vanhemman työ on arvokkain työ ja vieläpä kun sitä tekee täysi päiväisesti.

    VastaaPoista
  7. Minä olen ollut kotona lasten kanssa. Kerhoa oli kunnassa tarjolla 3-vuotiaille 1h viikossa ja 4-vuotiaille 2h viikossa. Yhtä tyhjän kanssa koko kerhoilu. Kerhoon oli vielä 1km kävelymatkaa. Hyvää Joulua teille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuo on kyllä jo tosi vähän! Harmi että noin! :/
      Kiitos! Hyvää joulua teillekin!

      Poista
  8. Outoa kyllä että lapset päiväkotiin jos itse kotona? Laiskuuttako?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, erittäin outoa o.O
      Laiskuuttakin, kivahan se on jakaa kasvatusvastuuta. Mutta kuten postauksessakin kirjoitin, syyt ovat pääasiassa työni, jota saan näin paremmin tehtyä, ja lasten paras. He eivät saa kaikkea tarvitsemaansa vaan kotona ja kerhossa.

      Poista
  9. Sulla on aivan ihana blogi, ihan mun suosikki :) Minulla 2 poikaa, 3v ja kohta 5 v. Pojat oli kotihoidossa, vanhempi 3.5 v. ja nuorempi 2 v. Oikein mukavaa joulua teidän perheelle Kajaanista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Oikein ihanaa joulua sinne Kajaaniinkin! ♡

      Poista
  10. Olen myös itse päiväkodissa töissä SEKÄ reilu 2 veen äiti. Tällä hetkellä olen työskennellyt ryhmässä jossa 24 3-5 vuotiasta eikä se ole ihanteellinen tilanne lapselle eikä hoitajille. Alle 3v:kin ryhmässä 15 lasta. Olen erittäin kiitollinen, että olen voinut hoitaa lastani kotona eikä häntä ole vielä tarvinnut laittaa päivähoitoon. Toki niin kuin todettiin, aina kotihoito ei ole mahdollista 😊
    Mukavia kotipäiviä ja ihanaa joulun odotusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi tää on kyllä harmittavan totta! Varhaiskasvatuksesta saisi niinpaljon enemmän irti jos ryhmät ei olisi niin täysiä! Meidän lasten kerhoryhmässä lapsia on 10-13 kahdella ohjaajalla ja se tuntuu monesti olevan aika max.

      Ihanaa joulunodotusta sinnekin!

      Poista
  11. Lasten paras se ei varmastikaan ole. Ne ei niin ihmeitä siellä päiväkodissa saa , että ei voisi samaa saada ihan kotona ollessa. Toki saat ne pois jaloista se on totta ja itsellesi enemmän aikaa. Itselläni on 4kk poika ja 6-v tyttö. En todellakaan veisi tyttöä hoitoon, jollei eskari olisi pakollinen. Ihan samat virikkeet saisi kotona. Ne tekemiset ei niin kummia valitettavasti isoissa ryhmissä ole. Kaikki taudit sieltä vaan kaupanpäällisiksi saa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihan tiedoksi nyt vaan että kyllä esikoulunkin voi suorittaa kotona jos tahtoo, ihan kuten koko peruskoulunkin.. miksi siis viet lapsesi sinne kamalaan päiväkotiin? Ettei vaan lapsi nyt menis pilalle? o_O

      Poista
    2. Erikoinen kommentti tämäkin :D Tässä yhteiskunnassa jotkut käyvät töissäkin, tästä seurauksena lapset käyvät hoidossa. Tutkimukset myös osoittavat, että sairastelu vähenee merkittävästi lapsen täytettyä 2 vuotta, tauteja voi saada myös muualta kuin hoidosta. Ja virikkeet hoidossahan ovat erinomaisia, etenkin jos kotona ei satu olemaan sisaruksia, hoidossa on paljon kavereita. Enkä kyllä tiedä ketään äitiä joka askartelisi lapsen kanssa monta kertaa viikossa kotona :D Hyvää joulun odotusta!

      Poista
    3. Oikaisen edellisen luuloa: minä askartelen lasteni kanssa useammankin kerran viikossa ;) Ihan kotona siis. Kyllä meitä on!

      Poista
    4. Heh, kyllä siellä päiväkodissa tehdään paljon muutakin lasta kehittävää, sosiaalistavaa, kasvattavaa jne kuin joka päiväistä askartelua. Jos päiväkoti toteuttaa hyvin Valtakunnallista Varhaiskasvatussuunnitelmaa, niin väitän, että kotona lapsi ei kyllä saa sitä kaikkea. MUTTA en silti väitä, että pienen lapsen paikka olisi parempi päivähoidossa kuin kotona. Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja tosiaan aina ei ole mahdollista jäädä edes sen 10kk ikäisen kanssa kotiin vaikka miten haluaisi.

      T: 4 lapsen äiti, lastentarhanopettaja, jonka lapset ovat menneet pienenä päivähoitoon, koska se on ollut taloudellinen pakko. Ps. Ihan upeita lapsia/nuoria heistä on silti kasvanut ;)

      Poista
    5. Kyllä meillä askarrellaan useamman kerran viikossa 🙂 lapset itse tätä pyytävät ja materiaalit aina saatavilla. Tytöt 3- ja 5-vuotiaat. Netit ja blogit pullollaan ihania askartelu ideoita.

      Poista
    6. Kyllä meillä askarrellaan useamman kerran viikossa 🙂 lapset itse tätä pyytävät ja materiaalit aina saatavilla. Tytöt 3- ja 5-vuotiaat. Netit ja blogit pullollaan ihania askartelu ideoita.

      Poista
    7. Hmm.. lasten paraskin voi välillä olla Päiväkoti :D meillä se olisi sitä vain koska koen, ettei lapsille ole mielekästä olla kotona samalla kun teen töitä. Tai että he eivät saa riittävästi ryhmä- ja kaverikontakteja kotona, vaikka leikkitreffaillaankin paljon.

      Mitä askarteluun tulee, niin mun mielestä on hassua että se on se mikä aina vedetään näihin keskusteluihin. Me ei juurikaan kotona askarrella, meidän lapset ei juurikaan edes pidä askartelusta. Tai pitävät, mutteivat kauaa jaksa innostua. Enkä ole mikään askartelufani itsekään. Mutta ei se siltinole se askartelu jonka vuoksi koen että Päiväkoti ensi syksynä reilu viisivuotiaille on hyvä. Enemmän se on sosiaalisia taitoja, ryhmätoimintataitoja ja kielellistä kehitystä tukemaan. Mä en myöskään koe, että kerho- tai leikkitreffailu tukee riittävästi meidän kaksosten yksilöllisyyttä, hekun hakeutuvat aina tilaisuuden tullen kontaktiin keskenään. Ja juuri se yksin olo ryhmässä olisi se missä tarvitsevat tukea. Voisin jaaritella tästä vaikka kuinka, ja että miksi meidän lapset sitä yksinoloa tarvitsee. Mutta kirjoitan siitä joskus ihan postauksensa! :)

      Poista
  12. Meillä esikoinen meni päiväkotiin 1v 2kk iässä, toinen toivottavasti sitten suunnilleen saman ikäisenä, kunhan syntyykin ensin :D esikko, joka on nyt 3,5v (poika) jatkaa vauvan syntymän jälkeen osa-aikaisena päiväkodissa, eli on jatkossa 2 päivää viikossa omien kavereidensa kanssa. En koe huonoa omaatuntoa siitä, että menin ja menen tämänkin osalta suht ajoissa töihin tai siitä, että toinen lapsi käy pari kertaa viikossa päiväkodissa. Oma pääni ei kestäisi kotiinjäämistä pidemmäksi aikaa, vaan haluan tehdä töitä, saada palkkaa ja jopa maksaa veroja. Haluan myös pystyä antamaan tälle uudelle tulokkaalle täyden huomioni, ja se onnistuu niinä hetkinä, kun toinen saa olla omassa sosiaslisessa ympäristössään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itselläni on melkein identtinen tilanne :)Esikoinen (poika) Nyt 2v 2kk ja tytär 6kk, poika on ollut koko ajan hoidossa sen 3 pvä vkossa. En myöskään ole yhtään pahoillani tästä päätöksestä pitää poika hoidossa vanhenpainvapaan ajan. Minähän tätä mahdollisuutta olen ollut maksamassa jo 10 vuotta verojen muodossa.
      Perustelutkin minulla on melko samanlaiset kuin sinulla. Ihana päiväkoti, ihanat hoitajat, lapsille on aikaa, eikä ryhmä ole liian iso, kommunikaatio päiväkodin ja kodin välillä toimii! Hienoa, että sinäkin olet pysynyt omassa päätöksessäsi, tällaisia ihmisiä kunnioitan :)

      Poista
    2. Jep! :) on hienoa, että jokainen voi tehdä näissä ne itselle, lapselle ja perheelle parhaat ratkaisut! :)

      Poista
  13. Hei! Oon lukenut sun blogia pitkään jo, ja tykkään tästä kovasti, vaikka mun elämäntilanne on aivan jotain muuta kuin sun. Oon kummiskin päiväkodissa töissä, joten ehkä siksi erityisesti lapsiin liittyvät jutut kuitenkin kiinnostaa. :) Mulle tuli mieleen sellainen postausidea, että olisi mukavaa kuulla mitä ajattelet kaikesta tästä sukupuolineutraalius ja -sensitiivisyyskeskustelusta, tai vaikuttaako se sun elämään, sun lasten kasvatukseen jne. jotenkin? Päiväkodissa se uuden vasun ja opsin myötä ainaskin on pinnalla, ja siitä saa kuulla aika hölmöjäkin kommentteja. Tää on ehkä vähän tulenarka aihe, mutta olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kuulla! :) voisin tästö kirjoittaakin, kiitos vinkistä! Pari vuotta on tainnut pyörähtää edellisestä ko postauksesta, joten olisihan se jo korkea aikakin! :)

      Poista
  14. Heippa, meidän 3-ja 5-vuotiaat tytöt aloittivat nyt syksyllä päivähoidon. Siihen asti olemme mieheni kanssa yhteistuumin hoidettu muksut kotona ja koululaisella ollut aina vastassa joku tyhjän kodin sijasta. Me askarrellaan, leivotaan, luetaan, lauletaan, liikutaan, ulkoillaan, kerhoillaan, treffeillään, ihan kaikkea mitä keksitään... Mutta jo kuukaudessa huomattiin kuinka ujot tytöt saivat rohkeutta, kuinka sosiaaliset taidot ottivat huippu harppauksen, kuinka 3-vuotiaan kielellinen kehitys kehittyi aimo annoksella, lista on melkoinen... päivääkään en vaihtaisi kotipäivistä, mutta olen äärimmäisen onnellinen päiväkodin toiminnasta. Lapset puolikkaalla hoitoajalla tällä hetkellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä varhaiskasvatuksessa ja päiväkodissa on tosi paljon hyvää! Juuri tuo puhetta tukeva vaikutus ja se että lapsi pääsee mukaan ryhmätoimintaan ! :) laadukasta varhaiskasvatusta antava Päiväkoti on kyllä huippujuttu!

      Poista
  15. Monihan veistelee että menee töihin lepäämään. Että kyllä se lasten kanssa kotonaolo on ihan täyttä työtä. On se kumma että vielä nykyäänkin jotkut pitä vät kotiäitiyttä lusmuiluna tai laiskotteluna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta :D ja onhan se töissä olo tavallaan lomailua, vaikka toisaalta koen kyllä itsekin olevani lomalla nyt vanhempainvapaalla, vaikka välillä arki rankkaa onkin. Mutta niin se on kyllä töissäkäyvän vanhemmankin. :)

      Poista
  16. Hei! Blogiasi jo jonkun aikaa seuranneena muistan, kuinka hetki sitten sinulla oli aika kärkkäitä postauksia liittyen siihen kuinka kerho on ehdottomasti parempi paikka kuin päiväkoti, jos tilanne vaan sen sallii. Tunsin itse hieman huonoa omatuntoa meidän lapsen ollessa noin 12h viikosta päiväkodissa juurikin nuiden syiden vuoksi, mitä itse nyt tässä postauksessa luettelit :) Hyvä kuitenkin, että olette päätyneet ratkaisuun joka teidän perheelle toimivin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Ai hitsi, oon kyllä tosi pahoillani jos sulla on jäänyt huono fiilis noista! :/
      Koitin selailla omia postauksia taaksepäin, mutten löytänyt kuin tuon yhden ja siinäkin oikeastaan kerron vaan miksi meille paras ratkaisu on tuo kerho. Ja tällä hetkellä se on sitä edelleen. Koen, että tilanne on sitten uusi ja eri ensi syksynä kun pojatkin ovat yli vuoden vanhempia.

      Mutta tosiaan, jokainen tekee sen oman ratkaisunsa, joka on omalle perheelle se toimivin!

      Mukavaa alkavaa vuotta sinne!

      Poista
  17. Itsehän olet ollut kotona 11v nyt, toki lapsialin useampi. 2x tuossa välissä n 9kk ollut koulussa :) nyt kuopuskin täyttää kesällä 3, ja tulevana syksynä meillä on sittenn myös 3 koululaista.
    Hurjaa miten aika vaan valuu ohi sormien. Mulla on työuraa edessä tässä 35v tai sitten voi olla että mitään eläkkeitä ei tunneta edes enää kun sen aika on. Eli vaikka olen ollut kotona niin varmasti ehdin myös töitä tehdä, vaan nyt pitäisi löytyä jokin älä mille lähteä uudelleenkouluttautumaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suuria muutoksia siis tulossa! Varmasti tuntuu oudolta alkuun, mutta ehkä aika aikaansa kutakin! :) Mukavaa uutta vuotta teille! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!