sunnuntai 15. heinäkuuta 2018

Niin lomalla

Voi ihana kesä! Tai kai moni muukin jakaa mun kanssa tämän fiiliksen, että helleaalto ja oikein kunnon kesä on vaan parasta mitä just nyt voi olla? Viime kesä oli niin surkea, että nyt tällainen helle tuntuu vaan niin ihanalta. Mitäs siitä, että sisällä tosin on ihan kamalan kuuma ja varaus ilmalämpöpumpullekin on jo melkein tehty. Tai ehkä tämä fiilis vaan johtuu siitä, että helteiden on luvattu jatkuvan vielä pitkään ja siitä, että meidän isin loma on sattunut juuri tän hellepiikin kohdalle. Ollaan nyt lomailtu viikko ja kelit on tosiaan olleet mitä parhaimmat.

Sen lisäksi, että on mahtavaa kun kelit on niin huiput, on myös ihanaa pyörittää tätä loma-arkea kahden aikuisen voimin. Aamiaiset voidaan vetää pitkän kaavan mukaan vasta sitten, kun sängyssäkin on pötkötelty pitkään hereillä ja on helppoa tehdä extempore suunnitelmia, kun seuraavana päivänä ei ole töitä. Ehditään käydä monissa niissä paikoissa, joissa arkena aina "pitäisi" nähdä kaikkia niitä ihania ihmisiä, joita ei millään samoissa määrin saa mahdutettua tavalliseen arkeen. Syödä monta jäätelöä, käydä iltauinneilla ja valvoja iltaisin aivan liian myöhään lempparisarjaa katselleen, tai vaan istuen terassilla ilta-auringossa.

Ollaan ehditty lomalla jo vaikka mitä, eikä sitä ole onneksi mennyt kuin vasta viikon verran. Mä olen saanut viettää yhden kokonaisen viikonlopun ihan itsekseni tyttökavereiden kanssa Kuopiossa, miten ihanaa olikaan olla ihan vain minä hetken. Vaikka olihan mun pieniä miehiä ja sitä isointakin jo kova ikävä heti parin tunnin eross aolon jälkeen. Huomasin, että vaikka on ihanaa olla vain aikuisten kesken, rakastan myös meidän arkea ja noita tyyppejä ihan kamalasti. Se tavallinen tylsäkin arki on vaan niin parasta.

Alkuviikosta käytiin Muumimaailmassa, ja se olikin meidän isojen poikien unelmien täyttymys. Tuosta reissusta on puhuttu enemmän ja vähemmän koko vuosi, aina siitä asti kun Muumimaailmassa vierailtiin ihan ekaa kertaa viime vuonna. Nyt matkassa oli mukana myös serkkutyttö, joten reissulla saatiin yhdistettyä myös se, että päästiin viettämään ihana päivä oikein ajan kanssa myös kummitytön kanssa. Arjen keskellä hänellekin on ihan liian vähän aikaa.

Viikolla ehdittiin pitää oikein kunnon siivouspäiväkin, nauttia kesäpäivästä mökillä ja saimpa toisenkin kunnon irtioton kotoa, kun kävin ystäväni kanssa illallistreffeillä sataman terassilla. Ollaan nähty oikeastaan aina vaan lasten kanssa, joten oli ihan tosi ihanaa nähdä myös ihan vain kaksin. Olla välillä muutakin kuin äiti ja saatavilla lasten jutuille. Juttua riitti ja mietin kotiin ajaessa, kuinka mahtavaa on löytää ihania uusia ystäviä vielä aikuisenakin. Jatkettiin lauantaina kesästä nauttimista lasten kanssa, kun käytiin Kilkkilän farmilla Iitissä ja polskimassa maauimalassa. Kesä ei ole mitään ilman ainakin yhtä reissua maauimalassa, vaikka tuntuikin että yksin kolmen lapsen kanssa vedestä nauttimisesta ei oikein tule mitään.

Tänään ajettiin vielä serkkuni luo Klaukkalaan ja vietettiin ihana hellepäivä siellä. Lapsilla meni leikit niin kivasti yksiin, ettei jouduttu ainottakaan riitaa ratkomaan. Ennen kotiinlähtöä käytiin vielä ihastelemassa tätini kanoja ja vasikoita samassa pihapiirissä.

Tän touhuntäyteisen viikon lopuksi on ihana todeta, että ollaan tosiaan ehditty paljon. Ihan mahtavaa, että lomaa on vielä paljon edessä ja ehditään viettää vielä monta muutakin ihanaa päivää ihanien ystävien, perheen ja läheisten seurassa.