maanantai 26. maaliskuuta 2018

Helsinkipäivä

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille! Toivottavasti teillä oli ihana viikonloppu ja akut tuli taas ladattua tälle uudelle viikolle. Meidän viikonloppu sujui hyvinkin rauhallisesti perheen parissa. Eilen illalla sitten alkoikin lastenhuoneesta kuulua haukkuvaa yskää. Jep, talven toka laryngiitti rantautui meille, tällä kertaa Rasmukseen, joka influenssakierroksella pysyi terveenä. Toivotaan, ettei sama tauti iske nyt muihin poikiin.

Mutta palaillaan vielä viime viikkoon, jolloin tehtiin lasten kanssa reissu, jota olen suunnitellut useaan otteeseen. Me lähdettiin nimittäin heti aamusta Helsinkiin, isojen poikien iloksi junalla! Nyt vuoden alustahan lähijunien hinnoittelu muuttui ja kun tähän saakka lähijunilla on päässyt aikuinen vaunujen kanssa ilmaiseksi HSL:n alueella, nyt se vuoden alusta laajeni koskemaan myös VR:n lähijuna-aluetta. Näin ollen siis myös Lahtea!

Ainahan junalla ajelu Helsinkiin on ollut tosi helppoa, sillä oikoradan vuoksi Z-junakin huristaa pääkaupunkiseudulle tunnissa. Lapset pääsee ilmaiseksi ja vaunut saa helposti työnnettyä matalaan junaan. Ei meillä silti ole juurikaan tullut käytyä. En oikein tiedä miksi, sillä ei oikeastaan koskaan olla oltu erityisen neljän seinän sisällä viihtyvää porukkaa. En ole koskaan antanut lasten estää liikkumista ja vaikka ajatus kolmen lapsen kanssa lähtemisestä yhtään mihinkään, saa välillä aikaan vilunväristyksiä, on me aina liikuttu. Lapset oppii yllättävän nopeasti ja aina se reissussa olo helpottuu kerta toisen jälkeen.

Ainahan lasten kanssa sattuu ja tapahtuu, eikä mihinkään kannata lähteä liian kireällä pannalla. Mutta kyllä se reissailu vaan kannattaa, sillä tälläkin kertaa meillä oli superkiva reissu! Ja kyllä, illalla olin aika valmis lahjoittamaan lapset isin hoitoon, mutta silti, lähdetään toisenkin kerran!

Junamatka meillä meni rauhallisesti, olin pakannut isoille aamiaisen evääksi ja puolet matkaa meni sitä syödessä. Heillä oli myös yhdet pikkulelut mukana, joilla he leikkivät maisemia katsellen. Pienin nukahti aikalailla heti junan lähdettyä liikkeelle, joten sain itsekin vaan istuskella kyydissä. Tuo hinnoittelumuutos on muuten ihan mahtava, sillä nythän koko meidän porukka matkusti ilmaiseksi Lahdesta Helsinkiin. Vaikka matkustettaisiin koko perheellä ja yksi vanhempi maksaisi normaalin lipun hinnan, olisi reissu silti tosi edullinen. Tullaan varmasti hyödyntämään tätä etua useamminkin!

Helsingissä me treffattiin äitiystävää lapsineen ja mentiin aamupäiväksi Luonnontieteelliseen museoon. Tuo museo oli ollut mulla usein mielessä ja meidän on jo pitkään pitänyt viedä lapset sinne. Olen itse käynyt museossa kerran ja siitä käynnistä jäi silloin fiilis, että uusiksi pitää päästä. Nähtävää on aikuisellekin ihan hirveästi ja mukana olleet kolme 4-5 vuotiasta supervauhdikasta poikaa olivat hekin innoissaan. Kaikkiaan kierrettiin museota melkein kolme tuntia ja pitempäänkin olisi mennyt. Meidän piti vaan kiristää tahtia, sillä kaikilla alkoi tulla nälkä. Lasten suosikkeja oli vetolaatikoista löytyneet hyönteiset ja ötökät, sekä luurangot. Myös matkassa mukana olleet vajaan vuoden ikäiset vauvat viihtyivät museota katsellen vaunuissaan. Tää oli kyllä iso yllätys, sillä olin varautunut siihen, että Justusta pitäisi kantaa ja kävelyttää välillä. Hän kuitenkin enimmäkseen ihaili näyttelyä vaunuista. Museokin on tosi edullinen käyntikohde, sillä alle seitsemänvuotiaat lapset vierailevat siellä ilmaiseksi ja aikuisenkin lippu oli alle viisitoista euroa. Me kierrettiin näyttelyt vaunujen kanssa ja hyvin mahtui!

Lounasta käytiin syömässä Sokoksen yläkerran ravintola Loisteessa, jossa salaattipöytä oli ihan mahdottoman hyvä ja lapsille tehty leikkihuone rauhallisen ruokailun pelastus! Lapset söivät lihapullat ja muusin ja jatkoivat leikkejään. Justus oli nukahtanut museosta lähtiessä, joten sain itse keskittyä lounaaseen ihan täysillä. Tää lounaspaikka pitää laittaa korvan taakse myös jatkovierailujen varalle!

Iltapäivällä junailtiin takaisin kotiin ja vaikka juna nyt olikin z-junan ja taajamajunan yhdistelmä, ja vaunuun oli noustava muutama rappunen, sujui lähtö ihan mukavasti. Aina laiturilta löytyy joku, jonka kanssa nostaa vaunut junaan ja sama homma ulos tullessa. Tällä kertaa Justus ei vaan nukkunut ja isotkin alkoivat olla väsyneitä reissaamiseen. Kanssamatkustajat saattoivat huomata mun hampaankiristelyni ja pikkuhiljaa kohoavan ärtymyksen, kun vauva ei viihtynyt vaunuissa ja isoja sai jatkuvasti kieltää riitelemästä. Mutta suolakeksit onneksi helpotti isojen levottomuutta ja vauvakin viihtyi jotenkuten saatuaan pussismoothien syötäväksi. Mutta jatkoa ajatellen, kirja tai pikkunaposteltavat myös paluumatkalla, ei olisi lainkaan huono juttu!

Kesälle mietin jo muutamaa uutta reissua, olisiko teillä suositella jotain kivoja kohteita lapsille? Ihan joku isompi leikkipuistokin olisi varmasti meidän lasten mieleen, muistan lukeneeni jostain että kulttuuritalon(?) takana olisi joku. Vai mitenhän se meni. Suomenlinnassa lähdetään varmasti käymään koko porukalla ainakin, mutta pari muutakin kohdetta olisi kiva. Eli nyt vinkkejä kehiin!

1. Tosi kiva kesäretkikohde on Helsingin seurakunnan omistama Mustasaari! Saarelle pääsee heidän itse liikennöimällään lautalla Töölön Taivallahdesta, aikuisen menopaluu-lippu maksaa muutaman euron. Saarella on ihana kahvila, iso ja toimiva grillipaikka, leikkipuisto, uimaranta ja mahdollisuus silittää lampaita. Omien eväiden syömistä varten on useita pöytiä, mutta myös edullinen lounasbuffet on laadukas. Arkena saarella on lapsille erilaista toimintaa, kesäteatteria, askartelua yms. Kauniilla säällä saarella voi viettää vaikka koko päivän, vaikka onkin pikkuinen. Ja lyhyt laivamatka lasten kanssa nyt on aina elämys!

2. Perinteiset matkakohteet esim. korkeasaari ja isommille lapsille Espoossa heureka on ihan mahtava! Linnanmäki on kans kiva sielä on kymmenen ilmailaitetta pienille!

3. Heureka on Vantaalla.

4. Kansallismuseon yläkerrassa on tosi kivaa tekemistä lapsille.
    Lisäksi Lasten kaupunki on kiva, kannattaa ottaa huomioon, että sisällä ei saa kulkea vaunujen kanssa.
    Myös Päivälehden museo on kiva paikka lasten kanssa. Lasten kaupunki ja Päivälehden museo on myös siitä kivoja, että niissä on vapaa pääsy.

5. Luomukseen ja kansallismuseoon on myös ollut ainakin aikaisemmin vapaa pääsy perjantai-iltapäivisin tai kuun ensimmäisenä perjantaina, mutta silloin tietysti on ruuhkaa myös helposti enemmän.